سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین های ایران و جهان

سرمایه‌گذاری بر روی کالاهای با ارزش یکی از روش‌های حفظ ارزش دارایی در شرایط مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است. خرید و فروش طلا یکی از این روش‌های سرمایه‌گذاری است که در میان مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

طلا به عنوان یک فلز گران‌بها از دیرباز تاکنون نزد عموم مردم با ارزش و انتخاب بسیاری از سرمایه‌گذاران بوده است. حتی با پیدایش بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری جدید مانند ارزدیجیتال و بازار فارکس، طلا محبوبیت خود را به عنوان ابزاری برای معامله و سرمایه‌گذاری از دست نداده است.

این کالای با ارزش از گذشته‌های دور تا به امروز به عنوان یک دارایی امن توسط مردم نگهداری می‌شود و در شرایط بحرانی اقتصادی و سیاسی تقاضا برای خرید آن به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

افرادیکه سرمایه زیادی دارند یکی از گزینه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند طلاست. البته که اگر یک فرد با سرمایه معمولی نیز روش‌های صحیح سرمایه‌گذاری در طلا را بیاموزد، می‌تواند سود خوبی از این بازار کسب کند.

سرمایه‌گذاری در بازار طلا به شکل‌های متفاوتی امکانپذیر است. یک سرمایه‌گذار می‌تواند دارایی خود را به سکه یا شمش طلا،‌ طلای آب‌شده و طلای دست دوم بدون کارمزد تبدیل کند و منتظر بماند تا با رشد قیمت طلا، ‌سرمایه وی چندین برابر شود. در شرایط نامناسب اقتصادی و افزایش تورم، طلا به دلیل نقدشوندگی خوب و ارزش پایداری که دارد، به عنوان روشی برای حفظ ارزش دارایی استفاده می‌شود.

درصورتیکه تمایل دارید با مفهوم طلای آب شده و نحوه سرمایه‌گذاری روی این نوع از طلا آشنا شوید، مقاله حاضر به شما کمک خواهد کرد.

 

طلای آب شده چیست؟

 

 در واقع «طلای آب شده» (molten gold) همان طلای زینتی کهنه یا دست دوم است که ذوب شده و شکل خاصی ندارد.

طلای آب ‌شده همان طلای دست دوم و قدیمی است که خریداران پس از استفاده آن را به طلافروش‌ها می‌فروشند. طلافروش‌ها نیز با انتقال این طلای استفاده شده به مراکز ری‌گیری (آزمایشگاه سنجش عیار طلا) نسبت به ذوب آن اقدام می‌کنند. دلیل انجام این فرایند این است که طلا به صورت خام به چرخه بازگردد.

در عین حال، برخی از سرمایه‌گذاران هستند که خرید این شکل از طلا را برای سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهند. زیرا برای خرید طلای زینتی هنگام خرید علاوه بر هزینه طلا، هزینه کارمزد و اجرت هم در نظر گرفته می‌شود. این در حالیست که برای خرید طلای آب‌شده تنها هزینه‌ای برابر با مقدار طلای خالص پرداخت می‌شود و می‌تواند به صرفه‌تر باشد.

یکی از دلایلی که سرمایه‌گذاران به خرید طلای آب شده روی می‌آورند، عدم پرداخت هزینه ساخت طلاست. البته توجه داشته باشید که برای خرید طلای آب‌شده باید تخصص لازم را کسب و سپس اقدام کنید. طلای آب شده ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد، اما متداول‌ترین شکل آن مفتولی و مکعبی است. این شکل طلا موجب می‌شود که جدا کردن آن به اندازه دلخواه راحت‌تر و شکل‌دهی آن نیز ساده‌تر باشد.

طلای آب‌شده ممکن است مخلوطی از طلا و فلزهای دیگر باشد. برای اینکه عیار این طلا را به عیار دلخواه برسانند، ممکن است فلزهای دیگری به آن اضافه کنند. دلیل اینکه رنگ طلای آب‌شده زرد خالص نیست همین موضوع است. ممکن است رگه‌هایی از رنگ مسی،‌ نقره‌ای، سبز و سیاه در آن دیده شود. البته رنگ طلای آب‌شده نقشی در تعیین قیمت آن ندارد. قیمت طلا با عیار آن مشخص می‌شود.

 همانطور که ذکر شد، طلای آب‌شده از ذوب کردن جواهرات کهنه و دست دوم حاصل می‌شود. از آنجا که عیار طلا و جواهرات در ایران معمولاْ 18 است، طبیعتا عیار طلای آب‌شده نیز 18 (750 از 1000) است. گاهی ممکن است این عدد کمی بیشتر یا کمتر شود.

 

مزایای طلای آب شده چیست؟

 

 از مزایای خرید طلای آب شده می‌توان به عدم پرداخت هزینه اضافی برای کارمزد و اجرت ساخت اشاره کرد.

همانطور که قبل‌تر نیز ذکر شد، طلا یکی از اصلی‌ترین کالاها برای سرمایه‌گذاری است. این فلز گران‌بها نه تنها ارزش خود را در طول زمان از دست نداده، بلکه همواره سود زیادی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده است. طلای آب شده به دلیل قیمت پایین‌تری که دارد افراد زیادی را به خود جذب می‌کند.

برای خرید طلای آب شده دیگر نیازی به پرداخت هزینه اجرت ساخت و کارمزد نیست. از این رو، اغلب معامله‌گران که به دنبال سود بیشتری هستند، طلای آب‌شده را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری می‌دانند.

یکی دیگر از مزایای طلای آب شده شکل آن است. طلای آب شده را معمولا در هر وزنی به شکل مفتول یا مکعب در می‌آورند. همین امر خریدوفروش و نگهداری آن را ساده‌تر می‌کند. همچنین، هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را به طلاسازی برده و به شکل دلخواه خود درآورید.

همانطور که خرید طلای آب‌شده راحت‌ است، فروش آن نیز کار ساده‌ای است. طلای آب‌‌شده ماده خام یا اولیه کارگاه‌های طلاسازی است، در صورت تمایل به فروش می‌توانید آن را به طلا فروشی معتبر برده و به یک فرد منصف بفروشید. اما حتما به این نکته توجه داشته باشید، خریدوفروش طلای آب شده به تخصص نیاز دارد.

 

تفاوت طلای آب شده با اشکال دیگر طلا

 

 طلا از فلزات گران‌بها و با ارزش به شمار می‌آید که طی تاریخ اشکال متفاوتی از آن برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است. سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، خرید‌ شمش، سکه و طلای آب‌شده از جمله روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا هستند.

شیوه‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا متنوع و متفاوت است. برای مثال، صندوق سرمایه‌گذاری طلا برای آن دسته از افرادی طراحی شده که سرمایه اندک دارند و تمایل دارند در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند. البته بهتر است بدانید همانطور که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا ریسک کمتری نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری در این بازار دارد، سود کمتری نیز همراه خواهد داشت.

همانطور که در این مقاله به دفعات اشاره شد، طلای آب‌شده از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلاست که نیاز به سرمایه زیاد دارد. طلای آب‌شده عیاری برابر با طلاهای تزیینی دارد، زیرا همان طلای تزیینی و کهنه هستند که به صورت آب‌شده در می‌آیند. ممکن است تصور شود که شمش طلا هم مانند طلای آب‌شده همان ویژگی‌ها را داشته باشد. درحالیکه اگر بخواهیم طلای آب‌شده را با شمش طلا مقایسه کنیم، می‌توان گفت که شمش طلا درصد خلوص بالاتری نسبت به طلای آب‌شده دارد.

عیار شمش طلا ممکن است به 24 هم برسد، زیرا این نوع از طلا کمترین میزان ناخالصی را داراست. گاهی اوقات به شمش‌هایی که عیار 24 دارند،‌ طلای خام هم می‌گویند. لازم به ذکر است که طلای خام تنها آن نوع از طلاست که کارگران معدن از دل سنگ‌ها خارج می‌کنند و خیلی سخت یافت می‌شود.

از دیگر تفاوت‌های طلای آب‌شده و شمش، بازار و دسترسی به آن‌هاست. طلای آب‌شده به دلیل عیارهای مختلفی که دارد و اینکه نمی‌توان یک استاندارد جهانی برای آن در نظر گرفت، تنها در ایران خریدوفروش می‌شود. اما،‌ شمش طلا بازار بین‌المللی دارد.

از دیگر تفاوت‌های طلای آب‌شده و شمش طلا می‌توان به شکل‌ آن‌ها اشاره کرد. در حالیکه طلای آب‌شده شکل مفتول با اندازه‌های مختلف دارد. شمش طلا در ابعاد و اشکال مشخص مکعبی ساخته می‌شود که وزن و اندازه‌های آن یک استاندارد بین‌المللی دارد. شمش‌های شرکتی با علائم مشخص در بازار عرضه می‌شوند که اعتبار زیادی دارند.