سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین های ایران و جهان

نظر
به نظر شما مدیریت چیست ؟
تعریف مدیریت چیست ؟ چه تعریفی شایسته مدیریت است؟
مدیریت با ریاست چه تفاوتی دارد؟ چرا برخی رییس هستند و برخی مدیر؟

برای واژه مدیریت تعریف های بسیار گوناگونی ارائه شده است و هر صاحب نظری در مبحث مدیریت، تعریف ویژه خود را ازمدیریت دارد.

برخی مدیریت را استفاده موثر از منابع و بکارگیری نیروی انسانی جهت رسیدن به هدفی خاص تعریف کرده اند و برخی نیز هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران را مدیریت نامیده اند.

گروهی در تعریف مدیریت معتقدند: مدیریت ، هماهنگ نمودن منابع مادی و انسانی برای نیل به اهداف می باشد و بسیاری از تعریف های دیگر که واژه هایی نظیر افزایش کارایی ، هدایت و ترکیب علم و هنر را به تعریف های فوق اضافه نموده اند. اما می توان گفت که در تمامی آنها یک نکته مشترک است که مدیریت منابع مالی و انسانی را با هم نقل کرده اند در صورتی کهمدیریت منابع مالی نیز خود به تنهایی وجود دارد و کاربردهای بسیاری را نیز دارد و مدیریت منابع انسانی در آن دخیل نیست. اما هدف ما در اینجا بیشتر بحث روی منابع مالی و انسانی با همدیگر است لذا تعریف خود از مدیریت با ترکیب برخی تعریف های زیبای مدیریت در زیر می نویسم.

تعریف مدیریت :

مدیریت ، به کارگیری علم و هنر در هماهنگی و هدایت منابع مالی یا انسانی و یا هردو ، در رسیدن به هدف با حداکثر کارایی است.

شخصی که عهده دار مدیریت است را مدیر می نامند. در تعریف مدیریت فوق از ترکیب علم و هنر استفاده نموده ایم چرا که معتقدم مدیریت ترکیبی از علم و هنر است که بخش علم آن همان فراگیری دانش مدیریت از طریق آموزش است و بخش هنر آن پیاده سازی این دانش در عمل می باشد. بخش هنر نیز خود نیازمند کسب تجربه عملی و هنری ذاتی است.

کسب تجربه در مدیریت نیز بسیار وابسته به شرایط پیرامونی (محل کار) دارد. من پس از سالها تجربه در مدیریت ، آموزش مدیریت و مشاوره مدیریت مدیران زیادی را دیده ام که شبیه مدیران قبلی خود عمل کرده اند. یعنی آنها در محیطی که کار می کرده اند نحوه مدیریت فعلی خود را فراگرفته اند. همان داستان اوستا شاگردی.

این مطلب را از دست ندهید-->  به دنبال راه حل ها باشید

مدیریت خودش به تنهایی یک علم نیست و اگر در تعریف فوق دقت کرده باشید آورده ام که “مدیریت ، به کارگیری علم و هنر …) یعنی مدیریت علم را به کار می گیرد و از آن استفاده می کند. چرا که مدیران می توانند از دانش گذشته خود و همچنین از دانشی که آموزش داده می شود بهره ببرند.

ممکن است فکر کنید من از کجا بدانم که هنر مدیریت را دارم یا خیر ؟ و اینکه اگر نداشته باشم پس من در مدیریتموفق نمی شوم.

واقعیت این است که علیرغم اینکه می گویند بخشی از مدیریت ذاتی است و بخشی اکتسابی است. اما من معتقدم که بخش ذاتی آن هم قابل یادگیری است. اگر قبلا می گفتند مدیریت ذاتی است به این دلیل بود که شناخت از انسان تا حد دانش امروز بشر نبود. اما اکنون دیگر شناخت بسیار عمیق تر شده است و مدیریت هم تبدیل به یک علم آموختنی شده است. تنها چیزی که به شما بستگی دارد هنر استفاده از این علم است. اینکه شما چطور این علم را بکار میگیرید تفاوت عمیقی بین شما و دیگر مدیران ایجاد می کند. بکارگیری علم در شغل مدیریت با بکارگیری علم در مهندسی متفاوت است. یک مهندس می داند در علم ریاضی همیشه 2 بعلاوه 2 می شود  4 اما واقعیت این است که در مدیریت همیشه دو بعلاوه دو 4 نمی شود. بعضی وقتها 5 می شود و برخی زمانها 3 می شود. شایدم یک زمانی متوجه شوید صفر هم تنیجه خوبی است. چرا اینطور است؟

تفاوت مدیریت با مشاغل دیگر

دلیلش این است که مدیریت با انسانها سروکار دارد و انسانها هم از خود رفتارهای متفاوتی نشان می دهند. گاهی بچه می شوند ، گاهی قهر می کنند گاهی پر انرژی هستند و گاهی دروغ می گویند گاهی فرار می کنند. گاهی کلک می زنند و گاهی هم می جنگند. و شما به عنوان مدیر باید بدانید در هر زمانی چه نوع رفتار داشته باشید. و الان زمان بروز کدام رفتار است . و انتخاب نوع رفتار هم وابسته به فردی است که با آن طرف هستید. بنابراین هنر استفاده از این علم بستگی به شما و شرایط شما دارد. شما باید علم را بیاموزید سپس بکار بگیرید و وقتی واقعا آن را بکار گرفتید متوجه خواهید شد که واقعا هنر استفاده از این علم را دارید یا خیر؟

این مطلب را از دست ندهید-->  در ورود به هر سازمانی باید رعایت شوند

 مدیریت بی انتهاست و پایانی ندارد

مدیریت یک شغل بسیار پر مشقت است. اگر چه هر مدیر مسئول موفقیت واحد خود است، اما هیچ نقطه پایانی برای شغلمدیریت وجود ندارد. یعنی هیچ وقت نمی تواند بگوید ” خب کار من تموم شد” . برخلاف مدیر ، یک مهندس می تواند کارهایش را به اتمام برساند. مثلا یک پروژه را تمام میکند و تحویل می دهد. یک حسابرس کارش را تمام می کند و تحویل می دهد. یک مدیر باید همیشه کار خودش را ادامه بدهد. و واقعا نمی داند چه زمانی موفق می شود و چه زمانی شکست. چون باید پیوسته حرکت کند و برود. مدیریت پر است از اتفاقات پیش بینی نشده ، یک مدیر واقعا نمی داند امروز قرار است چه اتفاقی بیفتد. درست است پیش بینی می کند ، برنامه ریزی می کند وبر اساس آن برخی زمانها اقدام هم می کند. ولی واقعا برخی روزها اتفاقاتی می افتد که هرگز فکرش را هم نمی کردی. این را کسی مثل من می فهمد که سالها مدیریت کرده است. ” لی یاکوکا ” مدیر عامل کرایسلر می گوید ” در برخی روزها اگر می دانستم قرار است امروز چه اتفاقی بیفتد، هرگز از رختخواب یرون نمی آمدم”.

آموزش مدیریت

ما در گروه آموزشی ارشیا دکامی مدیریت را به بنیادی ترین عناصر آن و متناسب با فرهنگ سازمان های ایرانی ، خرد کرده ایم و آن را آموزش می دهیم. علاقمندان به این شغل زیبا و جذاب می توانند دانش لازم برای این شغل را بیاموزند. برای اطلاعات بیشتر در مورد آموزش های مدیریت کاربردی در ایران به لینک زیر مراجعه بفرمایید.

آموزش مدیریت کاربردی

شما هم تعریف خود را از مدیریت در قسمت نظرات بنویسید شاید بتوانیم به تعریفی جامع تر و کاربردی تر برسیم.

در مطالب بعدی به به تفاوتهای بین مدیر و رییس می پردازیم.

منبع مطلب