سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین های ایران و جهان

خبر پذیرش صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) برای بیت کوین ، خبری است که مدت ها از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. با وجودی که برخی شانس بالایی را برای این رویداد در نظر گرفته اند، هنوز در انتظار تایید این خبر هستیم. 

شانس نود درصدی بیت کوین

طبق گزارش مجله ICO Journal، بیت کوین به احتمال 90 درصد شانس پذیرفته شدن در صندوق قابل معامله در بورس را خواهد داشت. این رویداد می‌تواند مهم ترین خبری باشد که تاکنون در سال جاری از حوزه ارزهای دیجیتال شنیده‌ایم.

اگر این مهم به وقوع بپیوندد، شاهد سیل عظیمی از سرمایه گذاری خواهیم بود و بیت کوین در ترازی قرار خواهد گرفت که تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم و می‌تواند عرصه جدیدی پیش روی این ارز قرار دهد.

تاکنون قرار گرفتن بیت کوین در صندوق های قابل معامله در بورس به تصویب کمیسون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) نرسیده است. پیش از این  دو شرکت که درخواست خود را برای ورود بیت‌ کوین به صندوق قابل معامله در بورس (ETF) به کمیسون بورس و اوراق بهادار ارائه داده بودند، با پاسخ منفی از سوی این سازمان مواجه شدند. اما در ماه‌های اخیر دوباره پرونده این اتفاق بزرگ باز شده است.

آنچنان که یک مقام رسمی CFTC (کمیسیون معاملات آتی کالا) سخنانی را ذکر کرده است، شانس این ارز محبوب برای پذیرفته شدن در ETF بالاست.

من احتمال وقوع این اتفاق را چیزی در حدود 90 درصد می‌دانم و این در حالی است که بازارهای ارز دیجیتال تعدیل شده اند و تنظیم کنندگان بازار شاهد فقدان یک اتفاق هیجان انگیز در حوزه معاملات آتی بیت کوین در سرتاسر صرافی‌های جهان، بودند.
در ماه ژانویه نگرانی بزرگ ما در خصوص رخ دادن یک حباب و همچنین خسارت هایی که با تصویب این خبر میتوانست رخ دهد بود که میتوانست سوداگران این بازار را جذب، و در نهایت منجر به ایجاد ضرر و زیان شده و نیز دعاوی حقوقی مهمی را ایجاد کند. در حال حاضر این عوامل به طور قابل ملاحظه‌ای تقلیل یافته است.

یک منبع رسمی دیگر نیز از سوی SEC، نه به این شدت اما نتیجه این امر را مثبت تلقی کرده است. علاوه بر این، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) این موضوع را به رای عموم گذاشته است که 97 درصد دیدگاه مثبتی نسبت به آن نشان داده‌اند.

صندوق قابل معامله در بورس (ETF) که در ماه ژوئن برای بیت کوین مطرح شده است، VanEck SolidX Bitcoin Trust ETF یا به اختصار XBTC نام دارد که توسط شرکت مدیریت دارایی Van Eck و استارتاپ بلاک چینی SolidX حمایت می‌شود. این محصول بر اساس شاخصی که به میزهای معاملاتی بیت کوین متصل است، دنبال می‌شود.

اگر بیت کوین چراغ سبز را دریافت کند آنگاه به زودی در بازار شاهد افزایش صندوق‌های ETF بیشتری خواهیم بود. پس از تصویب این رویداد، به احتمال زیاد این محصول در CBOE (گروه بازرگانی شیکاگو) لیست خواهد شد.

یک علت بالقوه برای نگرانی هایی که توسط تعداد کمی از مفسران مطرح گردیده، این است که اگر قیمت بیت کوین واقعا دستکاری شده باشد، آنگاه یک ETF بیت کوین که به میزهای معاملاتی متصل است، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

اما ETF چیست؟

ETF در واقع یک اوراق بهادار است که صندوق دیگری از جمله صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص یا هر سبد دارایی دیگری را دنبال می‌کند. ETF مانند سهام و با نقدشوندگی و هزینه‌های پایین‌تری مبادله می‌گردد.

هزینه های پایین تر، نقدشوندگی بالاتر و دسترسی به بازار به این معنی است که ETF بیت کوین می تواند بازار ارزهای دیجیتال را برای مخاطبان بیشتری قابل دسترس کند و باعث ایمن شدن در برابر خسارت، دزدی و کلاهبرداری باشد.

سهامداران در ETF مستقیما ابزارهای اساسی را در اختیار ندارند، اما نوعی از مالکیت غیرمستقیم را دارا هستند. آنها در یک درصد از افزایش سود دارایی‌های اساسی سهیم هستند.

پایان انتظار؟

در حالی که به اعتقاد عموم تاریخ 10 آگوست ضرب الاجل تعیین سرنوشت صندوق‌های قابل معامله در بورس برای بیت کوین است اما در دهم آگوست تنها روند بررسی آغاز می‌شود و احتمالا تا سپتامبر پذیرش یا عدم پذیرش آن اعلام نخواهد شد. تمام نشانه‌ها حاکی از پذیرش ETF برای بیت کوین دارد مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد.

منبع : مجیک نیوز